keer bekekenspacer home icon spacer home icon

Gepost op : maandag 22 augustus 2011 : Aankomst in Bruinisse

Hey iedereen,

Wij hadden in Cowes geen internetverbinding en daarom hebben jullie van ons niets gehoord.

Wij zijn van Cowes naar Vlissingen gevaren. Daar waren we afgelopen zaterdag. Daar was het afscheidsfeestje met de groep.

De volgende dag zijn wij naar Bruinisse gevaren en daar stonden 's avonds een hoop mensen die ons dierbaar zijn ons op te wachten. Dat was wel een gezellige aankomst.

Al bij al was het met alle problemen met de boot een fantastische reis. Het was een unieke ervaring. We hebben bijzondere mensen ontmoet en het was voor ons een grensverleggende reis. Heel speciaal. We zijn nu nog in Bruinisse maar komen dinsdag of woensdag terug thuis. Back to reality. Het is over. Maar het is mooi geweest.

Groetjes,

Rudy en Martine

Gepost op : woensdag 10 augustus 2011 : Oversteek van de Golf van Biskaje

Hey iedereen,

Morgen, donderdag, vertrekken wij hier richting Engeland, naar Cowes. We slaan nu een paar havens over in Engeland om terug op schema te zitten. Omdat we hier nu een tijdje gelegen hebben om aan het slechte weer te ontsnappen, kunnen we niet meer alle geplande havens in Engeland aandoen.

En dan is het van Engeland richting Zeebrugge en dan naar Vlissingen. Nu moeten we natuurlijk nog eens de Golf van Biskaje oversteken. (hopelijk valt het weer wat mee)

Houdt jullie op de hoogte van onze aankomst.

Gepost op : zondag 7 augustus 2011 : Motorpech op het midden van de oceaan en daarna slecht weer met windkracht 7 : Wil ik dat nu echt ?

Wij zijn afgelopen zaterdag vertrokken in Horta met de bedoeling om naar Engeland te zeilen. Met name naar Falmouth. We waren onderweg en kregen een sms van de Shaula (Ocean People) dat er een lage druk gebied boven Engeland en Ierland hing voor zaterdag en zondag met de daaruit voortkomend wind van 8 bft. We moesten richting La Coruña sturen. Het was geen optie om die richting uit te gaan. Wij deden dat dus allemaal.

Maar wij hadden onderweg nog motorpech. Hij deed niets meer. We konden de motor niet meer starten. Ik zag het niet meer zitten. Midden op de oceaan, nog zoveel dagen te gaan en geen motor meer. Rudy heeft toen alles afgezocht en nagemeten en uiteindelijk 2 zekeringen vervangen. En toen deed hij het weer. Na 5 uur zoeken en afzien.

Maar toen we dan koers naar La Coruña moesten varen hadden we ook niet zo'n best weer. We zijn met drie boten zaterdag aangekomen en de nacht daarvoor was hels. Windkracht 7 met pieken tot 8 en de hele nacht regen. Ik dacht toen, is het dat nu. Wil ik dat nu echt ? Maar we zijn heelhuids aangekomen en dan stroomt de adrenaline door je lichaam.

Het is een hele overwinning voor jezelf. 1180 mijl ononderbroken zeilen. Dan ben je fier op jezelf. Ik hoop dat als onze kinderen dit lezen, dat ze fier zijn op hun mama en papa.

Dus onze plannen zijn nu iets gewijzigd. We weten nu nog niet wanneer we hier terug vertrekken. Dat is afhankelijk van het weer. Richting Engeland gaan we sowieso. Het goede hieraan is nu wel dat we nu nog mooi weer hebben en in Engeland hadden we dat waarschijnlijk niet gehad. Dus nu kunnen we nog een beetje bruiner worden.

Ik hou julllie wel op de hoogte. Begin iedereen wel te missen hoor.

Groetjes en kusjes vanuit het zonnige Spanje.

Gepost op : dinsdag 26 juli 2011 : De kinderen zijn weer naar huis

Gisteren zijn de kinderen weer naar huis gevlogen. Wij vernamen dat ze goed en wel aangekomen zijn.

Momenteel is het hier nog schitterend weer. Zolang we hier nog zijn kunnen we nog genieten. Richting Engeland zal het wel weer anders worden. Wij zouden 20 augustus terug in Vlissingen zijn. Ik hou iedereen nog wel op de hoogte van de exacte datum.

Morgen gaan we Horta met de wagen verkennen. De kinderen hebben het de dag voor hun vertrek nog gedaan en die vonden het wel de moeite.

Gepost op : zaterdag 23 juli 2011 : Café Sport

Gisteren zijn we rond 14.00h aangekomen in Horta. Was maar 4 uur zeilen van Velas. Gisterenavond zijn we naar café Sport gegaan. Dus Jan het zwarte vlaggetje van VVW Turnhout hangt op in 's werelds beroemdste zeilerscafé in Horta. De foto's zijn het bewijsmateriaal. Het was een unieke ervaring.

We zijn hier nog tot volgende week zaterdag en dan begint het grote werk. Dan komt de grote overtocht. Van hier naar Engeland. Daar heb ik wel een beetje schrik voor. Maar nu nog effe genieten van alle schilderingen hier op de kade.

Maandag zit de kinderen hun reis er ook op. Dan zijn hun 2 weken al voorbij. Maar ze vonden het wel geweldig.

Gepost op : donderdag 21 juli 2011 : We hebben gisterenavond tonijn gegeten

Gisteren zijn we in Velas aangekomen. Prachtige overtocht. Massa's dolfijnen gezien, een walvis en Sven en Luc hebben ieder een tonijn gevangen. De ene was 70 cm en de andere 76 cm. Ze waren zo gelukkig als 2 kleine jongetjes. Dus gisterenavond hebben wij tonijn gegeten.

Morgen varen we naar Horta en daar blijven we dan tot 30 juli. Ben benieuwd. Prachtig weer en mooie omgeving. Ben er weer in Horta.

Gepost op : dinsdag 19 juli 2011 : Morgen vertrekken we naar Sao Jorge

Morgenvroeg gaan we naar een ander eiland. 60 mijl van hier. Ben benieuwd of ik nog met zeezieken ga zitten.

Tot nu is het al heel plezant geweest met de kinderen. Hebben al mooie dingen gezien.

Hoop dat we ginder ook internet hebben.

Gepost op : zaterdag 16 juli 2011 : Aankomst op de Azoren

Hier ben ik weer. Wij zijn vorige maandag in Ponta Delgada aangekomen. Ik had geen internet, dat is de reden van mijn stilzwijgen. Het was een fantastische gebeurtenis om 6 dagen op de oceaan door te brengen en dan ineens terug land te zien. De kinderen zijn dinsdagavond aangekomen. Wij zijn tot vrijdag in Ponta Delgada (prachtig trouwens) gebleven en gisteren (vrijdag) moesten we een dag en nachttocht doen (met de kids) naar het volgende eiland Terceira. Wij zijn hier vandaag (zaterdag) aangekomen in Angra do Heroismo. Het was een zware nacht met een paar zeezieken aan boord. Hopelijk is dit eiland even mooi als het vorige (Sao Miguel).

Nu weet iedereen weer dat we nog onder de levenden zijn en ik hoop dat het nu niet zo lang duurt vooraleer jullie mij terug horen.

Gepost op : dinsdag 5 juli 2011 : De overtocht naar de Azoren

Wij zijn zondag van Cascais naar Lissabon gevaren. Was maar 2 uurtjes. Kon nu pas een mailtje sturen, want emailverbinding is hier heel slecht. Morgen woensdag is the big day. Overtocht naar de Azoren. Vandaag gaan inkopen. Spannend hoor. Nu komt het echte werk. Is wel lang hé. Maar ja we redden het wel (we zullen wel moeten voor de kinderen). Die kunnen nu ook beginnen aftellen. Ik hoop dat jullie allemaal aan ons denken, want nu kan ik 6 dagen niet mailen. De kriebels komen nu wel hoor. Ik ga nog wat rommelen in de boot, zorgen dat alles klaar is voor morgen en dan hoop ik dat het volgende mailtje vanuit de Azoren zal zijn.

Gepost op : vrijdag 1 juli 2011 : Aankomst Viano do Castello

Wij zijn gisteren aangekomen in Cascais. Waren met 3 boten, omdat wij hier nog eens op het droge moesten voor definitieve herstelling met probleem boegschroef, de Novatrix had ook een herstelling en de derde boot (Juanita) wilde gewoon hier zijn. Na overleg met de mensen van Ocean People zijn wij dus vertrokken. Het was wel heftig. 6 bft op de oceaan is niet niks. Dat was ook wel meer dan voorspelt was, dus de wind was voor Paul en Yvonne de doorslaggevende factor om het met de hele groep niet te doen. (vooral voor de kleinere boten). De anderen van de vloot komen vandaag aan. Deze avond ga ik voor mijn verjaardag een steigerborrel doen met iedereen van de flotilje. Hopelijk wordt dat een beetje gezellig na al die andere rommel en problemen.

Gepost op : maandag 27 juni 2011 : Aankomst Viano do Castello

Wij zijn gisteren in Viano do Castello (Portugal) aangekomen. Keiheet 35 graden. Prachtige omgeving. Normaal zouden we hier morgen terug vertrekken, maar blijven hier nog een dag langer omdat er heel veel wind voorspelt is. De volgende haven is Cascais. Zou ook heel mooi zijn. Van de herstelling die in La Coruña gebeurd is, is terug een stukje polyester af. Dat zagen we toen we voor anker lagen. In Cascais gaan we weer effe op het droge en dan gaan ze het zelf herstellen. We zullen wel zien hoe dat weeral afloopt. We laten er onze vakantie niet meer door verpesten. Groetjes vanuit het zonnige Portugal.

Gepost op : vrijdag 24 juni 2011 : Vertrek Sanxenxo

Vandaag vertrekken wij hier richting Bayona. Dit is de laatste haven in Spanje. Daarna zitten we in Portugal. Het weer is hier nog steeds prachtig. Alleen vandaag is er wat weinig wind. Rond de middag zou die wat aantrekken. Ik stuur nu al maar een mailtje omdat ik niet zeker weet of we in de volgende haven Wifi hebben. Gisterenavond waren de mannen alleen op stap en de vrouwen. 't Was wel gezellig.

Gepost op : donderdag 23 juni 2011 : Aangekomen in Sanxenxo

Wij zijn gisteren in de namiddag in Sanxenxo aangekomen. Mooie plaats, mooi weer. Het is hier nu 28 graden. Morgen gaan we weer verder naar een andere haven. Dan doen we nog 1 haven in Spanje en dan zijn we in Portugal. Geen eigenaardigheden meer gebeurd met de boot. Laat ons hopen dat het zo blijft. Al heel veel dolfijnen gezien onderweg.

Gepost op : zondag 19 juni 2011 : We gaan naar Santiago de Compostella

Vandaag zijn wij aangekomen in Portosin. Een dag zeilen van Camariñas naar hier. We zijn hier normaal 2 dagen, maar het zou kunnen dat we overmorgen al terug vertrekken, omdat ze weer veel wind voorspellen. En dan blijven we een dag langer op de volgende bestemming. We zijn hier dicht bij Santiago de Compostella, daar gaan Rudy en ik morgen eens naartoe. Eens zien of dat daar iets moois te zien is. Diegenen die er al geweest zijn, vinden het de moeite. Ik zal genoeg foto's trekken. Het weer is hier uitstekend. Ik zal maar niet vragen hoe het in België is zeker ?

Gepost op : vrijdag 17 juni 2011 : Aangekomen in Camariñas

Wij zijn gisteren hier in Camariñas aangekomen. Dus gisteren zaten we voor het allereerst op de oceaan. Het was wel een ervaring. Het was rustig weer, maar toch had je een deining van ongeveer 3 meter. Maar dat gaat wel veel langzamer dan op de Noordzee. Oh ja, ik was nog vergeten te zeggen, dat de stuurautomaat ook klaar was in La Coruña. Dus nu kan onze vakantie beginnen en kunnen wij beginnen genieten. Laat ons hopen, dat de pech nu voorbij is. Groetjes aan iedereen en ik hou jullie wel op de hoogte.

Gepost op : woensdag 15 juni 2011 : Een gat in de kast van de boegschroef

Morgenvroeg vertrekken wij van hieruit naar Camariñas. En je kan je niet voorstellen hoe blij ik ben om hier weg te zijn. We hebben ondertussen vanalles meegemaakt. Iemand van de groep die in het water was gedoken omdat hij iets kwijt was, daar had Rudy aan gevraagd of hij eens niet eens wou kijken onder de boot omdat wij in de golf van Biskaje een plank doormidden gekliefd hadden.

Daardoor was er geen schade, maar hij deed wel een ontdekking aan de boegschroef. Vermits wij hier in de haven liggen, is de schroef naar binnen geklapt, dus normaalgezien kan je daar niet naar binnen kijken. Nu wel, want er zat een heel gat in de kast van de boegschroef. Gebeld naar Nova, we zouden volgens hen zo wel verder kunnen varen, want er kan toch geen water binnenkomen, zegden ze. Wij hebben toch maar het zekere voor het onzekere gekozen en toch maar laten maken. Niet zo ver van hier, goed gemaakt, een hele duit lichter, maar toch opgelucht dat het opgelost is.

Maar dat houdt wel in dat wij bijna 2 dagen tijd verspilt hebben op die werf, en ondertussen kon je niets anders doen. Al bij al toch nog goed afgelopen en blij dat we naar een andere haven kunnen en hopen dat de problemen dan stoppen. Ik hoop dat ik volgende keer een mooier verhaal heb.

Gepost op : zondag 12 juni 2011 : Zondag

Wij zijn gisteren namiddag om 15 u aangekomen in La Coruña. Deze nacht heerlijk geslapen en vandaag zondag zullen we natuurlijk niemand zien om die stuurautomaat te repareren. We hebben wel alle onderdelen aan boord.

Het is hier lekker warm en dat maakt al veel goed. De golf van Biskaje is best wel spannend hoor om te doen en bij slecht weer wil je daar echt niet zijn. We hebben nu al pittige wind gehad onderweg. Wat we wel veel gezien hebben zijn dolfijnen. Alleen de laatste 40 mijl viel de wind wat weg. Maar verder is alles goed gegaan.

We zijn nu nog hier tot en met woensdagavond en donderdagmorgen vertrekken we naar Camariñas. Ik hou jullie wel op de hoogte. Hopelijk wordt nu hier alles opgelost en dan zijn we het weer snel vergeten.

Gepost op : woensdag 8 juni 2011 : Een lagedrukgebied over de Golf van Biskaje

We zijn nog steeds in L'Aber Wrac'h en gaan dus niet zoals gepland naar Camaret sur Mer. We vertrekken trouwens morgenvroeg i.p.v. morgenavond naar La Coruña.

Stuurautomaat is nog steeds niet gemaakt. Fransen hadden geen tijd, geen wisselstukken, dus geen stuurautomaat. Gelukkig had er nog iemand in de groep een stuurautomaat om op het stuurwiel te installeren, zodat we toch nog uit de nood geholpen zijn. We zijn trouwens met 4 mensen aan boord nu. In geval de stuurautomaat het toch niet zou doen. In La Coruña zouden ze het komen maken. Let's hope. Daar rekenen we in elk geval op. Zo zullen we de golf van Biskaje wel doorkomen.

De rede dat we hier vroeger vertrekken is trouwens omdat er een lagedrukgebied aankomt over de Golf van Biskaje. Dus we moeten daar weg zijn vooraleer dat lagedrukgebied daar is. Morgenvroeg om 8 uur gaan we vertrekken. We zouden dan in principe zaterdagavond in La Coruña moeten zijn. Ik hoop het, want nu komen de kriebels wel. Hou jullie verder op de hoogte. Denk aan ons.

Gepost op : maandag 6 juni 2011 : Pech : De stuurautomaat heeft het begeven

Wij zijn nu in L'Aber Wrac'h in Frankrijk en blijven hier morgen ook nog. De stuurautomaat heeft het echter begeven en nu moet er een oplossing gezocht worden. Die moet gerepareerd worden, maar ze hebben hier geen tijd en ook het is garantie + de dealer moet ook aan iemand de opdracht geven om iets uit te voeren. Voor de rest gaat alles goed. Het moet wel opgelost worden vooraleer we de Golf van Biskaje oversteken. Die oversteek is vrijdag, dus daarvoor moet het opgelost zijn. Laat ons hopen dat het allemaal goed gaat.

Gepost op : zondag 5 juni 2011 : Morgen vertrekken we naar L'Aber Wrac'h

Hier ben ik nog eens. We zijn vandaag (zondag) om 6 uur vertrokken naar Trébeurden. Terug op het vaste land in Frankrijk. We zijn rond 18 uur aangekomen. Hebben overdag geen denderend weer gehad, maar hopen dat het morgen beter is.

Vertrekken morgen naar L'Aber Wrac'h en daar blijven we dan tot dinsdagavond.

Woensdag gaan we naar Camaret sur Mer tot donderdagavond.

Vrijdag is de eerste vuurproef, van Camaret naar La Coruña. De golf van Biskaje over. Daar komen we dan maandag om 3 uur s'nachts aan. 338 mijl ononderbroken zeilen. Dag en nacht.

Eerst nog effe genieten en voordien nog een beetje uitrusten. Bij ons nog niet te veel pech geweest. Laat ons hopen dat het zo blijft. Dit was het tot nu. Ik mis jullie allemaal. In bijlage is een link waar je ons kan op volgen, voor diegene die het nog niet hadden. Je kan ook naar de site van ocean people gaan kijken. www.oceanpeople.nl

Gepost op : donderdag 2 juni 2011 : Mijn eerste mailtje

Eindelijk heb ik internet en kan ik een mailtje versturen.

Wij zijn dus niet op zondagnamiddag 29 mei, vertrokken zoals gepland, maar 's nachts om 2 uur (er was teveel wind). De eerste nachttocht. We zijn dan in een stuk doorgegaan naar Boulogne sur Mer en niet eerst naar Oostende. In Boulogne zijn we 1 nacht gebleven en dan was er weer een nachttocht bij, rechtstreeks naar Cherbourg. De nacht op weg naar Cherbourg was wel heel heftig. Wij hebben met pieken tot 6 bft wind gehad en golven van meer dan 2 meter. We hadden al bijna geen zeil meer staan en toch gingen we nog vooruit als een trein. Slapen was niet mogelijk. Toen we in Cherbourg waren hebben we gegeten, gedoucht en geslapen.

Straks vertrekken we naar Guernsey een engels eiland in de buurt van Frankrijk en daar blijven we dan 2 dagen. Naar Guernsey is maar 6 uur zeilen, dus da valt mee. Ik hou jullie verder op de hoogte van ons avontuur overal waar ik een mailtje kan versturen.