keer bekekenspacer home icon spacer home icon

Gepost op : zondag 4 december 2016 : Een high performance sailing skiff, de 29er, zal weldra over het wateroppervlak van de Melle scheren

29er specificatiesfoto 29er

In 2010 dobberde Dominique nog in een houten Optimistje rond op de Melle. Maar dat is weeral 6 jaar geleden. Ondertussen heeft hij al een ferm lief en sinds 2 weken ook een 'high performance sailing skiff'. Wat wil een man van 16 nog meer?

Dominique trok met zijn vader, zijn nonkel Marc, Kiari en Bart als deskundige richting de UK. Door de lage koers van het pond (De koers is op het moment van schrijven opnieuw lichtjes aan het stijgen, maar er volgen waarschijnlijk nog dieptepunten van de koers wanneer de Brexitonderhandelingen starten.) is het opnieuw interessant om een zeilbootje in Engeland te gaan kopen. Wat ze meebrachten is het extreemste zeilbootje wat momenteel in het bezit is van één van onze leden. Daarom ging ik op zoek naar meer informatie over deze 29er;

De 29er is een tweepersoons High Performance skiff met asymmetrische spinnaker en enkele trapeze; een extreme zeilboot gekenmerkt door een modern tuig en een platte romp, waarmee snelheden boven de 20 knopen gehaald kunnen worden. Het is een ontwerp van Julian Bethwalte uit 1998 die 2 jaar eerder al de 49er ontwierp. De 29er staat garant voor spektakel op het water en is uitdagend voor de jeugd, zowel jongens als meisjes. De boot wordt doorgaans gezien als de voorbereidende boot op de 49er. Een aangepaste versie van de 29er (de 29erXX) dingde samen met een aangepaste versie van de 49er en 4 andere skiff-boten (Arup Skiff, Aura, Hartley Rebel en RS900: http://www.boats.com/on-the-water/an-olympic-skiff-for-women-six-contenders/) mee naar de status van Olympische klasse voor de vrouwen op de Spelen van 2016. De 29erXX heeft dezelfde romp als de 29er maar heeft een mast die 45 cm langer is en een totale zeiloppervlakte van 34 m² i.p.v. 27,5 m² en kreeg extra trapezelijnen en carbon randverlengers zodat de boot een dubbele trapezeboot werd. We weten nu dat de 29erXX het onderspit moest delven voor de 49er met een gedownsized tuig: de 49erFX. De kleine broer vindt dus aansluiting bij zijn grotere broer de 49er en zijn grotere zus de 49erFX. En mocht de 29er te krachtig zijn, dan bestaat er ook nog de 29erXS met een kleiner tuig.

Ik heb de boot enkel nog maar in Engeland aan het werk kunnen zien. Over enkele maanden kan ik hem zelfs in Turnhout gadeslaan. Ik ben heel nieuwsgierig...

 


Gepost op : vrijdag 11 november 2016 : Om te bewijzen dat het kan en kon...

18.520 kilometer in een rieten boot....

Geïnspireerd door de wereldberoemde ontdekkingsreiziger Thor Heyerdahl, was de Amerikaanse avonturier, Phil Buck, van plan om de theorie te bevestigen, dat Zuid-Amerikaanse reizigers de uitgestrekte vlakte van de oceaan doorkruisten in verschillende soorten boten, waaronder de rieten boot, wel,eens het belangrijkste element kan zijn in de migratie van de mens en de verspreiding van de beschaving. De Viracocha I-expeditie vertrok in het jaar 2000 van Arica in Chili en voltooide de reis naar het Paaseiland in 44 dagen. Het was de eerste primitieve boot die in onze moderne tijd de Paaseilanden kon bereiken.

In maart 2003 vaarde opnieuw een team van 8 mensen, onder leiding van Phil Buck, in een nieuwe rieten boot, de Viracocha II op de oceaan, in een poging om de volledige oversteek van de Stille Oceaan te maken. Ze slaagden er echter niet in om de overtocht te maken van Vina del Mar in Chili naar Cairns in Australië. De boot werd zwaar beschadigd aan stuurboordzijde, maar ze slaagden er wel opnieuw in om het Paaseiland te bereiken.Vandaag de dag zijn er nog maar een handplaatsen waar de kunst van de rietscheepsbouw wordt toegepast.

In La Paz (Bolivia) werken momenteel Aymara-indianen volop aan de Viracocha III. Het is opnieuw een rieten boot, van 18 meter. Phil Buck wil opnieuw een poging wagen om de oversteek te maken van Zuid-Amerika naar Australië. De rieten boot een afstand van 18.520 kilometer kunnen afleggen. Het vertrek in Chili vindt plaats in januari. Een half jaar later moet Phil Buck Australië bereiken, waarmee hij wil bewijzen dat onze voorouders duizende jaren geleden op die manier konden migreren tussenn continenten.

De rietscheepsbouw is één van de oudste maritieme technologiën.Doorheen de geschiedenis zijn rieten vlotten gebouwd in elk deel van de wereld waar riet groeit, met name in de regio's in de buurt van de Middellandse Zee, in Zuid-Amerika en Paaseiland. De Aymara rietbootbouwers van Bolivia's Lake Titicaca zijn de belangrijkste bouwers in de wereld van vandaag en hebben de rompen van Viracocha I en II ook gebouwd. De rietscheepsbouw wordt doorgegeven van generatie op generatie en overleeft op zowel de Peruaanse en Boliviaanse kanten van het meer. Rietscheepsbouw is nu vooral een toeristische trekpleister. De houten boten, die veel langer meegaan, hebben de rieten boten ondertussen vervangen.

Bronnen: De Standaard en Wikipedia


Gepost op : zaterdag 12 maart 2016 : Herman nam de zeilclub op sleeptouw in Rotterdam.

Herman nam vorige week de zeilclub op sleeptouw en loodste ons doorheen Rotterdam. Het weer was alvast veelbelovend...

De geïnteresseerden voor de stadswandeling door Rotterdam spraken af in de Fenix Food Factory. Een zaak uitgebaat door verschillende jonge ondernemers waar je terecht kan voor een koffie, een sapje, een broodje, een kaasplankje of één van de vele bieren van het vat. Dit zou 's avonds ook eindbestemming van de wandeling worden.

Drie watertaxi's voerden ons naar verschillende uithoeken van Rotterdam, die Herman zorgvuldig had uitgekozen. Herman die met zijn zeiljacht heel Nederland exploreert, was de gids van dienst.

We trokken eerst naar Delftshaven. En na het bezoek aan de Voorhaven ging het verder naar de oude haven. Vanaf de Oude Haven wandelden we, via enkele bezienswaardigheden, naar het Maritiem Museum. Naast het museumgebouw konden we ook de museumhaven bekijken. In de namiddag werd er een vrij moment voorzien in de Markthal en 's avonds wachtte ons nog een lekkere barbecue.

Marc, Veerle en Herman maakten verschillende foto's: bekijk de foto's


Gepost op : zondag 21 februari 2016 : Friesland... Here we come!

Naar jaarlijkse traditie, trekt de zeilclub, op woensdag 4 mei, opnieuw richting Friesland. We verblijven daar in de groepsaccommodatie van Kuiper Watersport Vakanties dat wordt uitgebaat door Henk Kuiper, een fervent wedstrijdzeiler.

We hebben voor dat weekend verschillende Polyvalken met hulpmotor gehuurd waarmee de wijde omgeving zal verkend worden. De Polyvalk is de toerzeilboot bij uitstek. Hij heeft een polyester romp met knikspant en vaste kiel, is ruim, vaart droog en is onzinkbaar. De boot heeft een zeer ruime kuip die plaats biedt aan maximaal 6 personen en heeft een snelstrijkinstallatie voor de mast. De rondhouten zijn vervaardigt uit dik aluminium. De boot is sloepgetuigd met gaffeltuig en voert een grootzeil van 12 m² dat gereefd kan worden en een fok van 4 m². Door de geringe diepgang (ongeveer 85 cm) is de boot zeer geschikt voor binnenwateren.

We ontbijten 's morgens gezamenlijk, maken een lunchpakket voor 's middags, en staan rond 9.30 uur klaar naast de boerderij waar de Valken liggen. De bemanningen worden verdeeld volgens de beschikbare mankracht, want we moeten geregeld de mast omlaag halen om onder de verschillende bruggetjes door te kunnen. Tijdens de middag meren we aan om onze lunch te nuttigen, en in de namiddag wordt een geschikt etablissement opgezocht om de dorstigen te laven. We proberen om tussen 17 uur en 18 uur, als de wind ons gunstig gestemd is of als er nog voldoende benzine over is, terug aan de boerderij te zijn. De boerderij beschikt over een professionele keuken, waar we zelf ons avondeten bereiden. Nadat we de tafels hebben afgeruimd, de afwas hebben gedaan en de keuken terug op orde hebben gezet, is er tijd om je te verfrissen, een boekje te lezen, je emails via de gratis wifi te bekijken, een kaartje te leggen, een babbel te doen, een fris getapt pintje drinken... om te recuperen van de vermoeiende dag.

Zondagmiddag, nadat we de boerderij hebben opgekuist, heb je nog de mogelijkheid om een laatste keer met een Valk uit te varen. Daarna keren we opnieuw huiswaarts.

Dit weekend is een beproefde formule en valt zeer in de smaak van de families met kinderen, die er (ouders en kinderen!) een bepaalde zelfstandigheid en vrijheid ervaren. Je hoeft helemaal geen zeilervaring te hebben, want we hebben voldoende ervaren stuurmannen mee. Je hebt enkel regenkledij nodig voor het geval we een regenbui moeten trotseren, en een zwemvest kan geleend worden van de club, indien je er zelf niet over beschikt. Om met de verzekering in orde te zijn, dien je wel een geldig lidmaatschap te hebben. Als je interesse hebt, laat dan een berichtje achter voor de voorzitter@vvwturnhout.be. Er zijn nog enkele plaatsen vrij.

Bekijk ook:


Gepost op : woensdag 10 februari 2016 : De RS Aero: What's in a name?

Toen in 2013 de hetse begon tussen Bruce Kirby en LaserPerformance, die zijn Kirby Sailboat (de originele Laser) wou herdopen naar de Kirby Torch omdat hij niet langer royalties ontving voor zijn ontwerp, was een design team bij RS Sailing onder leiding van Jo Richards, die onder andere ook de Laser Pico ontwierp, naarstig aan het werk (De ontwikkeling duurde 27.375 uren!) in een poging om de succesformule van de Kirby Sailboat over te doen.

De Laser werd ontwikkeld met het idee om een eenmansboot te bouwen die op het dak van een auto kon vervoerd worden. Later werd het zeilengamma uitgebreid naar 3 verschillende tuigages, geschikt voor klein tot groot. Ondanks dat men de Laser probeert op te waarderen door een nieuw moderner standaardzeil aan te bieden, blijft het zichtbaar een ontwerp van meer dan 40 jaar geleden. En dat hebben ze bij RS Sailing goed geweten.

Zoals de Splash bij het design maten toegewezen kreeg zodat de rompen optimaal in een container pasten om ze werelwijd te kunnen transporteren, zo werd ook bij de RS Aero met een lengte van 4 meter duidelijk rekening gehouden met het vervoersgemak. De rompen passen zoals botervlootjes in elkaar. De Aero-romp, vervaardigd met knikspant om meer stabiliteit te bekomen en om minder hars te moeten gebruiken zonder de stijfheid aan te tasten, weegt 30 kg. Ter vergelijking: de romp van een Optimist weegt 35 kg en die van de Laser weegt 59 kg. Als je echt stoer wil doen met de RS Aero, dan moet het zelfs mogelijk zijn om de boot met tuig en al, zoals een surfplank, uit het water te dragen.

De mast, bestaande uit 2 delen, en de giek zijn vervaardigd van carbon. Het roer en het zwaard zijn vervaardigd uit epoxy met schuim, en niet uit het goedkopere alluminium. Maar wat de Aero als waardig alternatief van de Laser maakt, zijn de 3 verschillende zeilen, RS Aero 5 van 5,2 m², RS Aero 7 van 7,4 m² en de RS Aero 9 van 8,9 m², die via een mastgroef naar boven kunnen worden gehezen, wat de boot geschikt maakt voor zeilers met een gewicht van 35 tot 95 kg. Er werd bewust geopteerd voor Dacron-zeilen omdat de mastbuiging van de carbon-mast bij verschillende wind met verschillende zeilen steeds anders is en daardoor niet combineerbaar is met een Mylar-zeil. Er is ook een carbon bevestiging voor een GoPro verkrijgbaar. Het is dus wel degelijk een boot met visie!

De RS Aero heeft in november tijdens de ISAF meeting in China de World Sailing Class Status ontvangen waardoor het een wereldwijd erkende eenheidsklasse is en waardoor er een wereldkampioenschap kan georganiseerd worden. Het eerste Europees kampioenschap zal plaats vinden in juli in Duitsland. De boot vaart momenteel al in 41 landen en er werden reeds meer dan 800 boten gebouwd. Van de Laser werden er al meer dan 210.000 stuks gebouwd. Er is dus nog werk aan de winkel.

Ik heb het gevoel dat RS Sailing met de Aero geen lucht verkoopt. Wil je meer weten kijk dan op: http://www.rssailing.com/uploads/files/022014/53105d1a711749fd53000034/original/RS_Aero_data_sheet.pdf?1393581338. Aquavitesse biedt vanaf 2016 jeugdcursussen aan, voor kinderen vanaf 15 jaar, in de RS Aero: http://www.aquavitesse.nl/informatie/nieuws?news_id=38288.


Gepost op : dinsdag 9 februari 2016 : Het nieuwe Laser standaard zeil

Het nieuwe Laser standaard zeil, het Standard Mark II Sail, is sinds november beschikbaar. Het zeil werd goedgekeurd door de International Laser Class Association en door ISAF en mag voor de meeste wedstrijden reeds gebruikt worden. Het zal echter nog niet toegelaten worden voor de ISAF World Cup en voor de Olympische Spelen dit jaar.

Na de Olympische Spelen zal het zeil klasselegaal zijn voor alle competities. Het nieuwe zeil werd ontwikkeld om het verouderde zeil te vervangen zonder dat het betere prestaties levert, maar door het 130 gram dikke Dacron doek, de betere verdeling van de krachten op de verschillende banen en de verstevigde conische zeillatzakjes met Velcro-sluiting, zou het zeil een langere levensduur moeten hebben. Het groter venster en de nieuwe gepattendeerde mastslurf, waarmee de rimpels aan het voorlijk kunnen verminderd worden, moeten voor gebruiksgemak zorgen. Het hoofddoel van het nieuwe design was niet om de prestaties te verbeteren maar wel om de duurzaamheid te verbeteren.

Het nieuwe zeil kost evenveel als het vorige ontwerp en je krijgt het volgende extra:

Wie een nieuw, oud-model-zeil toch niet meer versleten krijgt en omdat het toch even snel zeilt, kan opteren om nog het oude model aan te schaffen dat door LaserPerformance momenteel met een korting van 35% wordt aangeboden!


Gepost op : maandag 8 februari 2016 : sailing challenge 4 MS

Rubben Donné zeilt solo de oceaan over om MS te bedwingen.

Ruben Donné is een professionele zeeman en amateur zeiler die een uitdagend zeilavontuur onderneemt om Multiple Sclerose op de kaart te zetten en fondsen voor onderzoek naar MS inzamelt. Een zenuwziekte waar zijn vader aan leidt. Vandaag is een geneesmiddel voor MS onbestaand.

Eén oktober 2016 gooit Ruben de trossen los in Nieuwpoort, België en zet hij koers naar Kaapstad, Zuid-Afrika met een voorziene tussenstop in Salvador, Brazilië om zich te bevoorraden.

7818 zeemijlen, 3 continenten, 60 dagen alleen aan boord van een 6,5 meter boot

"Het zal een strijd zijn van mensen versus natuur. Ik zal volledig zelf-afhankelijk zijn: navigatie, de zeilen trimmen, herstellingen doen, weer en verkeersinformatie interpreteren. De extreme leefomstandigheden van mezelf tegen Moeder Natuur is een uitdaging; ik wil ontdekken hoe ik onder deze uitzonderlijke omstandigheden reageren zal. Ik zal mij volledig uit mijn comfortzone begeven, grenzen verleggen om mijn doel te bereiken: de Atlantische Oceaan overzeilen."

YOU'RE CHALLENGED! Jij kan deel uitmaken van dit avontuur. Via de www.sailingchallenge4ms.com kan je:

RUBEN ZIJN MOTIVATIE...

"Ik wil MS op een positieve manier op de kaart zetten. Vanaf nu tot en met mijn aankomst challenge ik zoveel mogelijk mensen. Zo hoop ik een mooi bedrag bij elkaar te brengen om wetenschappelijk onderzoek naar MS te steunen. Mensen met MS hebben vandaag geen kans op genezing. Mijn papa heeft MS."

"Elke bijdrage maakt een verschil, groot of klein. Kan jij je vinden in mijn verhaal? Help me het dan te vertellen en te delen. Jouw hulp om vrienden en familie uit te dagen maakt het verschil! - Challenge accepted?"

Meer info: www.sailingchallenge4ms.com