keer bekekenspacer home icon spacer home icon

Gepost op : vrijdag 3 april: Gefopt door de "Windguru" ... en vooral door mezelf...

470- Wedstrijdverslag van zondag 29/03/2015

Met veel spanning en iets minder stress, leefden we toe naar onze  1ste “grote” wedstrijd van het jaar. Ik had me zo een beetje krom-gemaild om eindelijk eens een aantal externe 470-teams  aan onze startlijn te krijgen op het Melle-water. Dat leek aanvankelijk ook wel wat te lukken. Onze wedstrijd werd b.v. ook aangekondigd op de websites en de facebookpagina’s van de Nederlandse en Duitse 470-klasse-organisaties. Ik had gehoopt om met een behoorlijk aantal 470-teams te kunnen strijden.

Naarmate het weekend  korterbij kwam, en met de onheilspellende weerberichten die een windkracht voorspelden tussen 5 en 6 Bft, met stoten tot 8 Bft, kreeg ik ook mailtjes (ook van buitenlandse zeilers), dat het toch niet zo zeker was of ze wel die verre verplaatsing zouden doen…, waarschijnlijk niet dus… Jammer, maar begrijpelijk. Uiteindelijk zou er 1 team van buitenaf nog komen meestrijden…  En onze club zou ondanks die voorspellingen toch vertegenwoordigd worden door Bart&Heidi CAN620, Charlotte&Carl AUS5, Paul&Lothar HUN20 en Stefan&Evy B806.

Zondagmorgen echter leek alles nog een beetje overroepen, het waaide wel, ja, maar niets om bang van te worden… Maar de “windguru” had voorspeld dat het tegen 10h-11h00 zou gaan aanwakkeren om tegen 14h-15h volop te gaan poeieren… (men voorspelde zelfs meer dan 40 knopen, jawadde…!)

Heel erg blij was ik om het extern team op de parking te begroeten. Colin Decorte en Pieter Tack met IRL8 (zie “470teamBEL”) waren intussen al begonnen met het optuigen en trimmen van hun renmachine.  Ze zijn een jong Belgisch 470-team, die zich prepareren om te kunnen deelnemen aan de Europese Junior kampioenschappen 470 te Denemarken tijdens de zomer.  Ook 3 van onze VVW Turnhout 420-teams maakten hun boten klaar voor een memorabele zeilwedstrijd. (Dominique&Marc, Marc&Dirk en Juul&Michiel)  Bij het optuigen was voor mij de keuze van de setting  een beetje een gok:  Ik heb namelijk ooit op onze Melle-hel wel eens gevaren met héél véél wind (ook voorspellingen met  stoten tot 9 Bft) en heb nooit zoveel naast een boot moeten zwemmen als toen… Dus ik kies nu liever voor een zwaarweer-setting: pinnetjes op  5.0 met de mast dus iets achterover en laat dan die windstoten maar komen…

Onze zeer ervaren wedstrijdleider Jan  legde ons een mooie driehoekbaan met onze gele “super-tonnen” en bij de breefing werd ons duidelijk gemaakt (ook voor IRL8… ) om 2 driehoeken te varen met  1 lus als parcours. We gaan proberen om voor de pauze 3 opeenvolgende manches af te werken, zodat we een officiële wedstrijduitslag kunnen doorsturen. Indien het dan na de middag niet té onstuimig wordt kunnen we nog 2 manches doen… Met 8 boten naar de start dus. Al snel bleek het een leuke zeilwedstrijd te worden, waarbij die Hongaarse boot HUN20  oppermachtig de 4 eerste manches won. Jammer dat IRL8 in de eerste manche aan een 3de driehoek begon, dat kostte hun enkele plaatsen. Er werden steeds mooie wedstrijden gevaren, en ik moet toegeven dat ik verkeerd gegokt had met mijn 5.0-setting. Ik kon gewoon niet mee in het kruisrak en vooral bij voordewindse koersen en aan halve wind voelde ik dat de boot onvoldoende power en snelheid maakte, hij liep gewoon niet, en dat zijn we niet gewend van onze Mackay  ;-).Had ik hem maar op 6.5 laten staan… te laat dus…  Op het water bijstellen zagen we bij deze windvlagen niet zo zitten, dus die eerste 3 manches “roeiden we maar met de riemen die we hadden…”. Tijdens de middagpauze heb ik dan snel de spanning eraf gehaald en omgetuigd naar setting 6.5 met de mast rechter. Tijdens de 4de manche zou het dan moeten gebeuren… en ja hoor: kort na de start kregen we al af te rekenen met een mega-shift/vlaag die ons zo goed als omver blies… Als bij wonder werd het geen zwempartij, maar door deze bijna-kapseis schepten we zo’n 200 liter water in ons bakske…, bijna half-vol stond de kuip… Wat nu gedaan… Even platleggen en leeg laten lopen zagen we nu nog niet zitten, dus zo goed mogelijk opkruisen dan maar, en hopen dat we op de 2 ruime rakken via de lozers die massa water weg konden laten slurpen… Heel moeizaam geraakte we bij de 1ste bovenboei en we lagen intussen mega-ver achter, zelfs mega-ver achter de laatste 420. Na de 2 ruime rakken hadden we nog ongeveer 50 liter water op de vloer en liep de boot al met meer snelheid aan de wind, zodat we aan de volgende bovenboei  weer “leeg” waren en de achtervolging  konden inzetten. Dit lukte behoorlijk en de drie 420’s  + nog een 470  hakten we zo in onze pan, euh CAN J. Dat gaf ons goede moed en betere vooruitzichten voor de 5de manche, de power zat erin, de boot liep goed (droog dan toch) en de wind was intussen fel aangewakkerd, joepie … zo hebben wij het graag als “zwaarder” team. Met de nodige adrenaline namen we eindelijk eens een goede start in manche 5 (jammer genoeg misten we nu de HUN20, die z’n vitamientjes waren intussen op).  Bij de eerste bovenboei was het even spannend met IRL8, maar van toen af namen we een behoorlijke voorsprong van een  50 meter, die we niet meer  hebben moeten afgeven. Tijdens de laatste lus probeerde IRL8 nog met een spi-rak de kloof te dichten, maar daar is ons Melletje te klein voor hoor. We finishten eindelijk nog eens met een brede glimlach op onze  gezichten, YES we CAN ! Het gaf ons weer een zalig gevoel om op snelheid en met “plenty of power” te kunnen varen, full-power aan de wind en volle bak planeren op ruime en halve wind: that’s 470-sailing, hell yeaaah ! Jammer dat Ik s’morgens  had getrimd als “nen bangen haas”, foei  foei  foei toch, ‘k zal het nooit meer doen. Toch zijn we best tevreden met onze 3de plaats algemeen.

Je leest het, ’t was weer leuk en we hopen spoedig weer het water op te gaan in de 470, we love it !

Met heel veel dank aan alle deelnemers, aan de wedstrijdleiding en het rescue-team  en vooral aan mijn fokkemadam Heidi, die altijd weer de moed vindt om samen met mij deze (zeil)avonturen te beleven. “no fear”.

Lang leve de 470-klasse en VVW Turnhout

Met voldane en sportieve groeten

Bart Proost (uw 470-wedstrijdcoördinator) met  Heidi Van Gael in CAN620